1.1 Het ontstaan van de school

De school is opgericht in 1873 onder de naam Nederlands Hervormde school, dankzij een financiële gift van jonkvrouw Clara Fabricius van Heukelum.

De school was gevestigd aan de Schoolstraat in Herveld.

In 1971 werd het huidige gebouw betrokken en werd de school vernoemd naar de jonkvrouw. Niet lang na de oprichting droeg jonkvrouw Clara Fabricius van Heukelum het beheer van de school over aan de Kerkenraad van de Nederlands Hervormde Kerk van Herveld.

De schoolvereniging werd in 1966 opgericht. Zij kreeg als voornaamste taak het beheren en in stand houden van de school.

In 1984 werd de school uitgebreid met lokalen voor kleuters in het kader van de integratie van kleuter en lager onderwijs tot basisonderwijs. In 2008 werd besloten om verder te gaan onder stichting Trivium.